تغییرات کتب دینی در کنکور 1400 نسبت به کنکور 1399 را در این مطلب بخوانید:

توضیحات کلی:

دین و زندگی دهم: تغییرات بسیار جزئی است و بیشتر بصورت
جابجایی جملات در صفحات است. نیاز به آپدیت منبع نیست
دین و زندگی یازدهم و دوازدهم: تغییرات زیاد و مهم است. بهتر
است منبع آپدیت تهیه کنید اما اگر امکانش را ندارید تغییرات را
بصورت دستی در کتاب درسی و درسنامه اعمال کنید

 

تغییرات دینی یازدهم چاپ 99-98 نسبت به 97-98


صفحه 14 به خط آخر پاراگراف بالای کادر تدبر در قرآن یک سوال اضافه شده :

بنابراین، یکی از سؤالات اساسی انسان این است که راه درست زندگی کدام است؟ و چگونه می
توان به آن دست یافت؟


صفحه 16 در ترجمه سبز رنگ عبارت انذار کننده به بیم دهنده تغییر یافته است.

صفحه 23 مورد ج در تدبر در قرآن به این صورت تغییر کرده :

اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) با چه چیزی مخالفت کردند؟ علت مخالفت آنها چه بود؟


صفحه 42 مورد 1ــ نیروی جاذبه: در قرن هجدهم میلادی دانشمندان دریافتند که


نیرویی عامل حفظ نظم ونگهداری ستارگان و سیارات در مدار خود است؛ نیرویی که آن


را «نیروی جاذبه» نام نهادند. اما قرنها قبل از آن، قرآن کریم از وجود این نیرو خبر داد و آن را عامل درهم نرفتن ستارگان در یکدیگر معرفی کرد و فرمود:


«خداوند، آسمانها را با ستونهایی که برای شما دیدنی نیستند، برپا داشته است».

کلا حذف و به جای آن این پاراگراف قرار گرفته است:

1ــ حرکت زمین: چهار قرن پیش در سرزمین اروپا، گالیله به دلیل اینکه زمین را متحرک
خوانده بود، در دادگاه محاکمه شد. در آن دوران تصور بر این بود که زمین ثابت است و
خورشید و سایر سیارات به دور آن می چرخند. اما در چهارده قرن پیش و در زمانی که
هیچ یک از ابزارهای نجومی امروزی در دست بشر نبود، قرآن کریم در آیات خود به
حرکت زمین اشاره می کند که از آن جمله،تشبیه زمین به ذلول است . ذلول به شتری
گفته می شود که به گونه ای حرکت می کند که سوار خود را نمی آزارد. تشبیه زمین به
«ذلول»به خوبی به حرکت هموار و همراه با آرامش زمین اشاره دارد.
صفحه 50 معنای حدیث اندکی تغییر یافته : اسلام بر پنج پایه استوار شده است بر نماز
و زکات و روزه و حج و ولایت و به چیز دیگری دعوت نشده آن گونه که به ولایت دعوت
شده است.


صفحه 53 در مورد اول دلایل عصمت پیامبران کلمه ابلاغ به رساندن تغییر یافته است.

صفحه 54 چند خط آخر تغییر یافته(بعد از عوض نمی کند این عبارات را جایگزین کنید)

(هم چنین آنان از چنان بینش عمیقی برخوردارند که در انجام اوامر خداوند گرفتار خطا و اشتباه نمی شوند. البته ما نیز در مورد بعضی از گناهان معصوم هستیم و حتی تصور آنها نیز برای ما ناراحت کننده و آزاردهنده است، اما پیامبران نسبت به همه گناهان و
اشتباهات عصمت دارند.)


صفحه 65 در توضیح آیه ولایت عبارت نزدیک ظهر حذف شده است

صفحه 75 عبارت قبل از آیه از اسوه ی انسان ها به اسوه مومنان تغییر کرده است

صفحه 83 در معنای معنای حدیث نبوی به این صورت تغییر کرده :من شهر علم هستم
و علی در آن است. هرکس این علم را بخواهد باید از در آن وارد شود.


صفحه 101 عبارت : ازسخنان حصرت علی به خط آخر افزوده شده(در میان این کتاب ها
می توان از کتاب «نهج البلاغه» از سخنان حضرت علی و کتاب «صحیفه سجادیه» از
دعاهای امام سجاد ، نام برد).

صفحه 104 کادر بررسی مورد اول حذف شده 1ـ شخصیت معاویه و یزید چه تأثیری
بر تفاوت عملکرد امام حسن و امام حسین داشت؟


صفحه 105 حدیث امام صادق به این صورت تغییر کرده : مایه زینت ما باشید، نه مایه
زشتی ما

تغییرات کتب دینی

صفحه 116 در خط آخر کلمه معرفت به شناخت تغییر کرده است.

تغییرات دین و زندگی دوازدهم چاپ 99-1400 نسبت به :99-98


صفحه 32 ابتدای آخرین پاراگراف صفحه جمله برای یک انسان موحد جهان معنای
خاص خود را دارد حذف و بجای آن از نظر انسان موحد قرار داده شده است
صفحه 33 بعد از شعر خط چهارم متن:


همچنین بدن خود را امانتی الهی می شمارد که خداوند به او سپرده است؛ بنابراین می
داند که حق ندارد به آن آسیب برساند، همچنان که حق ندارد سلامتی دیگران را به
خطر اندازد.


حذف شده است و همچنین خط بعد از حدیث نیز حذف گردیده

(انسان موحد حتی به
حیوانات نیز آسیب نمی رساند بلکه به ادامه بقا و زندگی آنها کمک می کند)

و ترجمه آیه پایین صفحه بدین صورت تغییر کرده است:


آیا تو ضامن او می باشی {و به دفاع از او برمی خیزی}؟


صفحه 34 پاراگراف آخر کلمات نهادها و نظام اجتماعی حذف شده است.


صفحه 35 خط چهارم از جامعه توحیدی جامعه ای است تا حکومتهای غیرالهی حذف
شده است:


جامعه توحیدی جامعه ای است که از تفرقه و تضاد دوری می کند و به سوی وحدت و
هماهنگی حرکت می نماید و این وحدت و هماهنگی را با تمسک به توحید و یکتا
پرستی و قرار گرفتن در سایه حکومت الهی می توان به دست آورد، نه با تمسک به
ظالمان و حکومت های غیرالهی .


صفحه 37 اضافه شدن این متن پاورقی:


از نگاه قرآن، دنیا بد نیست و ما اجازه نداریم با بدبینی به آن نگاه کنیم؛ آنچه بد است
این است که همه هم و غم ما دنیا شود و به همین زندگی دنیوی بسنده کنیم و هدف
نهایی خود را دنیا قرار دهیم و از امور معنوی و جهان آخرت غافل شویم. به عبارت دیگر، دنیا بد نیست، فقط کم است و حیف است که انسان با آن همه ظرفیت ها به کم قانع شود؛ آدمی برای زندگی هفتاد سال نیست.

(برگرفته از کتاب حکمت ها و اندرز های شهید مطهری، فصل نظر دین درباره دنیا)

تغییرات کتب دینی
صفحه 47 متن زیر حدیث اول اینگونه تغییر کرده است:


از طرف دیگر، توجه به واجبات، درخت اخلاص را آبیاری می کند و رشد می دهد. در


میان اعمال واجب، روزه تأثیر خاصی در تقویت اخلاص دارد.


و همچنین حدیث سوم اینگونه تغییر کرده است:


هرکس چهل روز کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، چشمه های حکمت از
قلبش بر زبانش جاری خواهد شد .


صفحه 52 دو سوال صفحه بدین صورت تغییر کرده اند:


1-با توجه به اینکه همه رخدادهای جهان، تحت قوانین و تدبیر خداوند است، نقش
اختیار انسان در این نظام جهانی چیست؟ آیا این قوانین مانع اختیار انسان است یا
بستری مناسب برای شکوفایی آن؟

2-در این نظام که با اراده الهی اداره می شود، جایگاه اراده انسان کجاست؟ آیا اراده
الهی مانع اراده انسان است؟


صفحه 56 کل متن صفحه تا اکنون لازم است این دو اصطلاح قرآنی را بیشتر بشناسید
حذف شده است .


صفحه 57 به جای سوال آیا علومی همچون فیزیک ومتن زیر قرار داده شده:
از این رو فقط با زندگی در یک جهان قانونمند است که امکان بهره مندی از اختیار و
انتخاب وجود دارد، زیرا اگر وقایع جهان قانونمند نبود و همه چیز اتفاقی رخ می داد،
انسان نمی دانست باید دست به چه انتخابی بزند.


صفحه 58 شعر و آیه حذف شده است.

تغییرات کتب دینی

صفحه شصت و هفت آخرین آیه حذف شده است:


و لایحسبن الذین کفروا …


صفحه 70 بالای کادر سبز رنگ از این دو ….تا …..ما را بدنبال دارد به آخر صفحه بعد
منتقل شده است و در معنای آیه به منزله به به مانند تغییر یافته است


صفحه 72 خط دهم جمله :بنابراین روی آوردن دنیا و لذت های دنیوی به برخی انسان
های گناهکار نشانه لطف خداوند به آنان نیست حذف شده است


صفحه 73 پاراگراف اول مربوط به تیتر امداد خاص توفیق الهی به این صورت تغییر
کرده است:


در اصطلاح دینی، توفیق به معنای آسان نمودن است؛ یعنی خداوند شراىط و اسباب را
برای کسی که با نیت پاک، قدم در راه حق می گذارد و در این راه سعی و تلاش می کند
چنان فراهم مى سازد که وی بتواند آسان تر به مقصد برسد. این امداد خاص خداوند
سنت توفیق الهی نام دارد.


صفحه 74 این عبارت قرار گرفته است:


یا من سبقت رحمته غضبه: ای خدایی که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است


در توضیحات تیتر املاء و استدراج آخر خط پنجم از به طوری که اگر…. تا….. گرفتار می شوند حذف شده است:


به طوری که اگر در ابتدا، اندک امیدی وجود داشت که نور حق در دلشان بتابد، به تدریج چنین امیدی بر باد رفته و به شقاوت ابدى گرفتار می شوند .


صفحه 75 حدیث امام صادق حذف شده است.


صفحه 86 تیتر :ناامید کردن از رحمت الهی :هم اضافه شده است .

تغییرات کتب دینی


صفحه 87 یک به جای یک بیت شعر دو بیت شعر جدید قرار داده شده است و
همچنین اضافه شدن تیتر به تأخیر انداختن توبه تصویف به توضیح شماره دو:


بازآ،بازآ هر آنچه هستی بازآ-گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ


این درگه ما ،درگه نومیدی نیست-صدبار اگر توبه شکستی بازآ


صفحه 88 تیتر گام به گام کشاندن به سوی گناه به توضیح شماره سه اضافه شده است


صفحه 96 تغییر عنوان درس به زندگی در دنیای امروز و عمل به احکام الهی


صفحه 97 خط سوم اهداف محدود و کوچک به اهداف محدود و کوچک دنیوی تغییر کرده است


صفحه 98 آخرین خط تابلوهای خطر را بالا برده است به هشدارهایی داده است تغییر
یافته اند پاورقی نیز حذف شده است.


صفحه 103 در توضیحات شماره دو واجب به واجب کفائی تغییر کرده است


صفحه 104 در آخر توضیحات مورد پنج پوشش مناسب خانمها به روابط میان محرم و
نامحرم تغییر کرده است


صفحه 105 مورد دو و سه ادغام شده وحدیث پیامبر به ان ها افزوده شده:


عبادت ده جزء دارد که نه جزء آن؛ کسب و کار حلال است


و مورد سه به این صورت تغییر کرده است:


برای آشنایی با حلال و حرام در کسب و کار و تجارت باید با احکام تجارت آشنا شویم تا
گرفتار کسب حرام نگردیم


صفحه 129 توضیحات مربوط به تمدنهای اروپا حذف و بدین صورت تغییر کرده است:


اروپا تاکنون حداقل شاهد سه تمدن بزرگ بوده است که آخرین آن یا همان تمدن جدید، تقریبًا تمامی جوامع جهان امروز را تحت تأثیر خود قرار داده است و آثار آن در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به خوبی نمایان است. این تمدن، مانند هر تمدن دیگری، دارای نقاط قوت وضعف است. آشنا شدن با این نقاط قوت و
ضعف از دو جهت برای ما مطلوب است.

این هم از تغییرات کتب دینی !

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید!

۹ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید